Be a wavemaker. 3 spraakmakende PR cases door Wavemakers agency

Het is zover. Mijn (voorlopig) laatste blogbericht. Een blogbericht met een oproep . ‘Be a wavemaker‘.

‘A wavemaker is someone who makes things move!’. Het is een oproep die gelanceerd werd door een gepasioneerde PR-expert uit het werkveld. Die eer komt toe aan Elke De Mayer, oprichtster van Wavemakers. ‘Make things move‘ met uitgewerkte PR-campagnes voor bedrijven zoals Clouds of Fashion, de Mucovereniging & Special Olympics . Ze passeerden allemaal de revue tijdens de expertclass van woensdag 12 december.
860626_520652344652812_140086779_o

Wavemakers is een PR bureau dat gespecialiseerd is in mediarelaties. Het communicatiebedrijf uit het Oost-Vlaamse Hamme werkt geregeld samen met pers en influencers om hun klanten PR-gewijs mee op de kaart te zetten. Hieronder vind je 3 spraakmakende cases die door Wavemakers uitgewerkt werden.

Case 1 : Clouds of Fashion – ZEB

LogoROOS-2

Fashionistas opgelet. Fasten your seatbelts. Ik neem jullie mee op een trip richting Clouds of Fashion. Het modelabel van Laurentine Van Landeghem startte als een beauty- en fashionblog  – Clouds of Fortune – en werd zo succesvol dat de jonge onderneemster uit Temse samen met modeketen ZEB in zee ging. Wavemakers werd ingeschakeld om de overname – op communicatief vlak – in goede banen te leiden. 

En wat met Laurentine? Wel, met de overname kreeg zij eindelijk de kans om haar kinderdroom na te jagen. Een eigen kledinglijn ontwerpen. Clouds of Fashion, met Laurentine als ontwerpster aan boord, goes for 100% Belgian design. 

De corporate, fashion en lifestyle pers werden persoonlijk gecontacteerd met het nieuws. De journalisten kregen een persbericht in hun mailbox met nauwkeurig geselecteerde beelden en uitgelichte quotes.

De e-mails kregen telkens een persoonlijke touch. Zo werd voor de corporate pers de nadruk gelegd op het feit dat Laurentine een jonge zakenvrouw is met een grote ondernemersdroom terwijl de fashion en lifestyle pers vooral werden gewezen op het feit dat Laurentine als ontwerpster van haar eigen modelabel aan de slag ging. 

Door telkens de tone of voice aan te passen i.f.v. het doelpubliek kon het verhaal op heel wat persaandacht rekenen. Het resultaat? Interviews met TV, print – en online media. 

Er verschenen 29 artikels met een totaal aan >  300.000 euro aan mediawaarde. Het PR-verhaal van Clouds of Fashion verscheen in volgende kranten en tijdschriften met als uitschieter de voorpagina van Het Laatste Nieuws:

  • Het Laatste Nieuws (voorpagina)
  • Knack Weekend (in primeur)
  • Het Nieuwsblad
  • Nina
  • Dag Allemaal 

Nationale persaandacht: check. Exclusief TV interview met ATV: dubbelcheck. Van een geslaagde PR-case gesproken!

2191451.png

Laurentine Van Landeghem, oprichtster van  modelabel Clouds of Fashion bij de overname door ZEB ©Flair

Case 2: De laatste 30 – Mucovereniging

Wist u dat 1 op 20 Belgen drager is van het muco-gen? Wel, als jij dit wist dan ben jij één van de uitzonderingen. De modale Belg is er zich namelijk niet bewust van dat mucoviscidose één van de meeste voorkomende levensbedreigende erfelijke ziekte in België is. 

vignette.php

Job to be done? Create awareness. Een bewustmakingscampagne voor de 1.275 mucopatiënten in ons land. Wavemakers kregen de opdracht om het PR-luik van  #delaatste30 op zich te nemen.

Challenge accepted! Wavemakers schoot uit de startblokken en lanceerde de PR-campagne met bewustmakingsvideo’s. Door een mondmasker op te zetten ondergingen bekende ambassadeurs, zoals Evi Hanssen in onderstaand filmpje, hetzelfde lot van een mucopatiënt die nog over 30% longcapaciteit beschikte.  

De reactie van Evi – en de andere ambassadeurs – na het dragen van dit masker resulteerde in dit beklijvende filmpje. 

Verder werden er interviews met bekende ambassadeurs & mucopatiënten georganiseerd en werd er een blogbabbel voor influencers geregeld. Daarnaast werd er ook nog een persbericht met beelden en video’s doorgestuurd naar journalisten.

Het resultaat van de #delaatste30-campagne? + 10 miljoen bereik met > 600.000 euro aan mediawaarde. De publieke aandacht voor de campagne steeg naarmate de campagne meer in het nationale nieuws verscheen. In totaal verschenen er 47 artikels met interviews in zowel print als online. 

De talkshow Van Gils & Gasten sprong mee op de kar en tijdens radio-uitzendingen van MNM, Q-Music, Radio 2, NRJ, Radio Contact en JOE FM werden er ambassadeurs uitgenodigd om over de campagne te praten. 

Is the ‘job to be done’ done? Neen. De mucovereniging blijft op op awareness inzetten door bewustwordinscampagnes te blijven verspreiden. Wil je op de hoogte blijven van de campagne? Stay tuned…  

Case 3: Play Unified – Special Olympics

logo-sob-splash

Wat als Kevin Debruyne er anders zou uitzien? Zou je hij dan minder aanmoedigingen verdienen? Het is een beeld dat in 2014 de wereld rondging. 

special-olympics-belgium-kevin-de-bruyne

Kevin Debruyne als uithangbord voor de Special Olympics in 2014 ©Q-Music

Het doel van deze campagne? Aandacht trekken voor de Special Olympics, de wereldzomer- en winterspelen voor atleten met een verstandelijke beperking. Vier jaar later werd de PR-campagne Play Unified uitgerold.

Met #Play Unified werd een oproep gelanceerd om sociale inclusie tegen te gaan. Te beginnen op het sportveld. Het doel? Sporters aansporen om samen met atleten met een verstandelijke beperking te gaan trainen.

1/10 Belgen komt (on)rechtstreeks in contact met een persoon met een verstandelijke beperking

Play Unified  staat voor:

  1. Samen sporten, samen trainen, samen beleven.
  2. Sociale integratie: voordelen voor alle deelnemende partijen.
  3. Zin om mee te doen? Niet twijfelen. Topatleten sporten al samen met atleten met een mentale beperking. Nu jij nog!

Omdat 1/10 Belgen (on)rechtstreeks in contact met een persoon met verstandelijke beperking is de actie laagdrempelig van aard. Daarom werd een gekozen voor volgende call-to-action: topatleet, sporadische sporter of atleet met mentale beperking, iedereen kan deelnemen aan het Play Unified.

Tijdens de campagne werden er online challenges gestuurd naar Belgische profatleten uit verschillende sporttakken. De boodschap van de Special Olympic-atleten was klaar én duidelijk. “Goesting, in een match’ke?”. 

De challenges werden door de profatleten binnen de 2 dagen geaccepteerd en vervuld. En zo geschiedde het dat de Rode Duivels een voetbalwedstrijd speelden samen met Special Olympic-atleten.

Een round-up van de campagne kan je in onderstaan filmpje terug vinden.

“Play Unified brought back the true spirit of sports” – De Morgen

De campagne werd een grandioos succes. #Play Unified sleepte 3 PR-awards in de wacht. Een BTOB award voor best use of PR, Een Eurobest gold award for PR en een SOB in sportnews. 

Daarnaast regende het positieve commentaren, zowel op social media als in de geschreven pers:

  • “It was super nice to be a part of the Play Unified campaign. Let us know when the next challenges will take “- Eva De Roo, Studio Brussel
  • “Play Unified brought back the true spirit of sports” – De Morgen 
  • “Very impressed by this cool new campaign!” – Aster Nzeyimana, Sporza/VRT

In totaal genereerde Wavemakers met deze PR-campagne 1.500.000 euro aan mediawaarde.

2017-special-olympics-belgium

Clouds of Fashion, #delaatste30 en #PlayUnified. Stuk voor stuk cases waarmee de effectiviteit van een krachtige PR campagne aangetoond werden . Deze 3 campagnes vormen een bron van inspiratie voor mij. Méér nog. Zelf droom ik ervan om dergelijke campagnes ooit op poten te kunnen zetten. En wie weet. One day, I’ll be a Wavemaker. To be continued in 2019… 

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s